Malaysia sedang berhadapan dengan
isu-isu sosial yang semakin serius dan membimbangkan semua lapisan masyarakat.
Kejadian salah laku pelajar seperti bergaduh, menyerang, membunuh, membakar
sekolah kerap dipaparkan di dada-dada akhbar dan ditelevision. Isu-isu sosial
yang sebahagian daripadanya melibatkan golongan Orang Kurang Upaya, wanita,
remaja dan kanak-kanak yang tidak lari dari terjerumus dalam kancah gejala
sosial ini. Kehadiran gejala sosial ini selari dengan perkembangan kemajuan
negara dan memberi implikasi besar kepada kesejahteraan hidup individu
masyarakak dan negara. Kesan langsung ke atas sosioekonomi masyarakat ialah
pengangguran, penghijrahan dan kemiskinan. Oleh kerana itu, Bajet 2009 yang
diumumkan pada tahun lepas memperuntukkan perbelanjaan yang lebih besar dalam
perkhidmatan sosial ini. Laporan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat pada
tahun 2003 dan statistik daripada Polis DiRaja Malaysia(PDRM) menunjukkan
penglibatan dalam gejala sosial bermula seawal umur 10 tahun. Mengikut perangkaan
yang dikeluarkan pada tahun 2005 oleh PDRM, sebanyak 76,403 kes jenayah yang
dilaporkan pada tahun tersebut di seluruh Malaysia iaitu melibatkan jenayah
berbentuk kekerasan dan jenayah harta benda. Selain itu, ia juga menyebabkan
seruntuhan kesantunan di negara kita.
Sebab berlakunya gejala sosial ini
adalah kerana pengaruh media massa. Pengaruh modenisasi dan globalisasi in
lebih terasa dan ketara dengan bantuan berbagai alat media-massa yang serba
canggih. Media massa merupakan sumber maklumat yang cukup berkesan dalam
penyebaran berbagai informasi. Melalui teknologi yang semakin canggih ini,
golongan belia mudah terdedah kepada banyak maklumat, namun tidak semua
maklumat- maklumat itu sesuai untuk kesemua peringkat umur.Ini menjadi masalah
kerana lazimnya golongan belia mudah meniru dan mengikut hal yang dilihat di
sekeliling mereka. Paparan adegan-adegan negatif dari filem barat menimbulkan
perasaan ingin tahu dan ingin cuba sendiri mengikut apa yang ditonton.
Selain
itu, institusi kekeluargaan juga
salah satu sebab berlakunya gejala social. Institusi kekeluargaan yang
bermasalah juga boleh menimbulkan gejala sosial. Ibu bapa seharusnya menerap
dan mendidik anak-anak mereka dari kecil. Sekiranya, ibu bapa bersikap sambil
lewa terhadap pendidi kan agama anak-anak mereka, ini akan menjadi satu faktor
punca gejala sosial.Dan lagi, dengan bertambahnya komitmen ibu bapa terhadap
kerjaya mereka, masa diluangkan untuk keluarga itu terhad. Ini akan membuat
anak - anak kurang mendapat kasih sayang dan tidak mustahil mereka akan mencari
alternatif lain untuk mengisi kegersangan kasih sayang. Selain daripada itu,
rumahtangga yang bermasalah juga, seperti perceraian dan pergaduhan turut
mempengaruhi remaja untuk terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang tidak sihat.
Bagi mengatasi masalah yang kian
kronik ini, ibubapa memainkan peranaan yang penting. Sesetengah ibu bapa harus
mengakui bahawa mereka tidak mempunyai kemahiran dalam mendidik anak-anak.
Kemahiran mengasuh meliputi kefahaman terhadap jiwa remaja, menangani kesihatan
mental dan emosi anak-anak muda serta penguasaan terhadap perkembangan terkini.
Mereka perlu dididik bahawa jiwa remaja kini tidak sama dengan jiwa mereka
sewaktu remaja. Interaksi dengan anak-anak tidak lagi bersifat sehala.
Pandangan bahawa `ibu dan bapa kemudian anak-anak’ tidak lagi terpakai.
Sebaliknya ibu bapa perlu memahirkan diri menjadi `rakan anak-anak’. Kemahiran
mendengar dan berbincang dengan anak-anak perlu dipupuk. Konsep membuat
keputusan untuk anak remaja juga tidak lagi boleh diamalkan. Sebaliknya gaya
berbincang nyata lebih berkesan.
Di samping itu, Media pula mesti
mengawal penyiaran secara eksklusif dan besar-besaran tentang keruntuhan akhlak
remaja tanpa membantu untuk mengawalnya. Sebaliknya remaja yang berjaya mesti
sering ditonjolkan di media massa sebagai motivasi untuk diteladani. Hal-hal
mengenai kreativiti remaja mesti sering diperbanyak berbanding liputan mengenai
aksi dan perangai negatif mereka.
Sesungguhnya, pelbagai gejala negatif berleluasa di kalangan remaja hari ini. Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama membanteras fenomena ini agar tidak timbul masalah sosioekonomi yang lebih serius.
Sesungguhnya, pelbagai gejala negatif berleluasa di kalangan remaja hari ini. Oleh itu, semua pihak perlu bekerjasama membanteras fenomena ini agar tidak timbul masalah sosioekonomi yang lebih serius.
Secara tuntasnya, Isu gejala sosial
sering kita dengar telah mendatangkan kebimbangan walaupun kita telah
mengetahui punca kepada masalah ini dan kita juga telah nampak kesan-kesan yang
kita hadapi sekarang seperti kes pembuangan bayi, mat rempit, pelacuran dan
sebagainya tapi kita masih tidak dapat mengatasi masalah ini walaupun kerajaan
telah mengadakan pelbagai kempen tapi masih tidak berjaya dan adakah ini
berpunca undang-undang Malaysia yang masih tidak di perketatkan ataupun
berpunca dari sikap ibu bapa yang tidak peduli dan sibuk mencari duit hingga
tidak tahu apa yang masalah anak mereka ataupun berpunca dari dari masyrakat
sekeliling yang cuba lepas tangan dengan menunding jari ke arah orang lain
ataupun guru-guru yang tidak mengajar dengan baik tentang adab-adab pergaulan
sesama remaja ataupun diri sendiri yang patut dipersalahkan kerana tersalah
pilih kawan seperti kata-kata perumpamaan ini "jika kita berkawan dengan
anak penjual minyak wangi akan mendapat bau wangi tapi kalau kalau kita
berkawan dengan anak penjual kambing kita akan mendapat bau busuknya" atau
berpunca pada sikap diri sendiri yang mencuba sesuatu benda baru tapi
memikirkan kesannya pada diri kita. Walaupun kita menunding jari diantara satu
sama lain masalah ini tidak selesaikan kerana untuk mengatasi maslah ini kita
hendaklah bekerjasama antara kita seperti kata perumpamaan ini "bersatu
kita teguh dan bercerai kita roboh". Oleh itu hendaklah kita bekerjasama
sesama kita tanpa perlu menunding jari antara kita.
Isu
media massa
Remaja memainkan peranan yang penting
dalam memacu negara pada masa akan datang. Jika mahu melihat corak masa hadapan
negara, lihatlah pilihan warna remaja pada masa kini. Begitulah analogi yang
menggambarkan jika remaja hari ini pincang, maka keadaan negara pada masa akan
datang masih belum terjamin, begitulah juga sebaliknya. Tidak dinafikan, remaja
semakin kurang santunnya dalam berbahasa, penggunaan kata-kata kesat dalam
perbualan seharian ibarat sesuatu yang biasa. Faktor yang menyumbang kepada
ketidaksantunan berbahasa remaja pada masa kini adalah pengaruh media massa.
Akibat keruntuhan di media massa telah
menymbang kepada kerutntuhan kesantunan dan budi bahasa dalam kalangan remaja. Media
massa seperti televisyen banyak mempengaruhi pemikiran anak-anak remaja. Hal
ini demikian kerana kanak-kanak tidak mampu membeza Antara yang baik dengan
yang buruk. Televisyen menyiarkan gambar-gambar serta filem-filem yang
bercanggah dengan budaya dan adat ketimuran. Anak remaja akan mudah terikut-ikut
dan cuba meniru sifat-sifat yang dittunjukkan melalui televisyen, majalah dan
seumpamanya. Justeru, tidak hairan terdapat remaja kita yang semakin berani
melakukan perkara negatif seperti pembunuhan, jenayah seks dan sebagainya.
Malahan, pengaruh media massa juga menjadi salah satu punca berlakunya
kes-kes buli. Pihak penerbitan drama atau filem selalu mengeluarkan drama atau
filem yang berunsurkan pergaduhan dan berbahaya. Bagi pihak penerbitan,mereka
tidak menghiraukan kesan kepada remaja apabila menonton aksi-aksi ganas dan
berbahaya seperti pergaduhan, pembunuhan dan buli, tetapi mereka lebih
mengutamakan keuntungan mengeluarkan filem tersebut. Tarikan filem berversi
ganas dan aksi yang tidak bersantunan ini lebih difokuskan kepada penonton
remaja. Mereka mudah terpengaruh dengan apa yang ditontoni dan tiru segala aksi
yang ditayangkan tanpa memikirkan akibat daripada perbuatan mereka. Sambutan hangat
oleh penonton-penonton remaja terhadap filem atau drama aksi ini menyebabkan
stesen-stesen televisyen berlumba-lumba untuk mengeluarkan dan menyiarkan
filem-filem aksi. Filem-filem yang tidak bersantunan ini akan menyebabkan
remaja akan terpengaruh dan akan meniru aksi-aksi yang ganas dan seterusnya
akan terlibat dengan kes-kes buli.
Bagi mengatasi masalah ini, pihak
kerajaan memainkan peranan yang amat penting sekali. Pihak kerajaan
bertanggungjawab untuk mengawal konteks tayangan media massa seperti televisyen,
surat akhbar, radio dan lain-lain bagi memastikan isi-isi media massa ini
adalah bersantun dan sesuai untuk dibaca, dilihat dan didengar serta tidak akan
menjejas kesantunan masyarakat. Selain itu, kerajaan harus menguatkuasakan
undang-undang. Sebagai contohnya, semua media massa seperti televisyen, surat
akhbar dan radio perlu mematuhi sukatan yang ditetapkan oleh kerajaan seperti
kandungan yang tidak sesuai untuk ditayangkan harus dipotong. Sekiranya ada
mana-mana pihak yang tidak mengikuti undang-undang ini, pihak kerajaan boleh
menarik balik lesen media bagi pihak tersebut dan mengenakan hukuman yang
setimpalnya.
Isu
Pendidikan
Pendidikan yang merupakan satu aspek
yang paling asas dan dasar dalam sistem kehidupan manusia, corak dan aliran pendidikan
yang begitu dinamik dan kontinum inilah yang menjadi faktor utama merubah
kehidupandan tamadun manusia sejak zaman berzaman lagi dan dapat mendidik
dan membangunkan manusia secara yang paling optimum dan seimbang. Pendidikan
merupakan proses membentuk keperibadian manusia yang sempurna dan seterusnya
melahirkan manusia yang dapat berinteraksi lebih baik dengan pencipta alam dan
alam itu sendiri.
Oleh
itu, semua warga guru bertanggungjawab untuk membantu usaha-usaha mencapai
matlamat mewujudkan sistem pendidikan bertaraf dunia dan menjadikan negara ini
sebagai pusat kecemerlangan bertaraf dunia. Sifat-sifat yang luhur,
bertanggungjawab serta tahap professionalisme yang tinggi semestinya menjadi
amalan sewaktu menjalankan amanah profession. Guru mesti mempunyai
etika kerja supaya dapat menanamkan sikap positif dan menghapuskan sikap
negatif dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan bagi meningkatkan
kualiti kerja. Selain itu dapat meningkatkan disiplin diri bagi menghasilakn
perkhidmatan yang cemerlang kepada pelanggan dan organisasi serta dapat
memberikan sumbangan positif yang berterusan kepada negara.
Berdasarkan sebuah artikel daripada Berita
Harian yang bertajuk 'Dedah
Salah Laku Guru Wanita’ (http://www.bharian.com.my/bharian/articles/NUTPdedahsalahlakuguruwanita/Article), satu
isu yang berkaitan kesantunan guru iaitu gangguan
seksual telah terpapar di dada akhbar tersebut. Berdasarkan artikel yang
dipilih menunjukkan bahawa guru tersebut didakwa ‘mengusik’ pelajar lelaki
terutamanya yang memiliki paras rupa atau penampilan yang menarik. Tabiat guru
tersebut menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan ibu bapa pelajar
terbabit. Salah satu aduan yang dilakukan ialah salah seorang pelajar yang
menjadi mangsa kejadian menyatakan pipinya seing ‘dicubit-cubit manja’ kerana
diminati bukan sebagai hukuman disiplin. Perkara ini menjadi suatu isu apabila
pelajar tersebut menjadi segan dan serba salah apabia diejek oleh rakan sekelas
selain rasa tidak selesa.
Isu etika yang terlibat dalam kes ini
ialah isu kesantunan. Kesantunan atau etiket merupakan sesuatu perkara yang
biasa dilakukan di dalam masyarakat. Namun kesantunan guru perlu disesuaikan
dengan kontekstual. Syed Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad Subki Bin Miskon
(2010) menyatakan kesantunan dibahagikankepada tiga iaitu kesantunan
berpakaian, kesantunan tingkah laku dan kesantunan berbahasa. Artikel ini
menunjukkan guru wanita ini terlibat dengan kesantunan tingkah laku.
Syed Ismail Bin Syed Mustapa dan Ahmad
Subki Bin Miskon (2010) menyatakan setiap guru perlu lebih mengutamakan
kebajikan dan keselamatan murid daripada hal-hal lain. Oleh itu, kes ini guru
hendaklah mengambil tahu tentang emosi murid. Syed Ismail Bin Syed Mustapa dan
Ahmad Subki Bin Miskon (2010) menyatakan juga guru juga perlu bersikap adil
terhadap setiap orang murid tanpa mengira faktor jasmani, mental, emosi,
politik, ekonomi, sosial, keturunan atau agama. Selain akauntabiliti ibu bapa,
rakan sejawat, masyarakat dan negara, akauntabiliti terhadap murid merupakan
salah satu akauntabiliti keguruan. Oleh itu, menjadi kewajipan
seorang guru untuk menjaga amanah yang telah diberikan.
No comments:
Post a Comment